Posted by Zulzaidi

PILAHANRAYA KAMPUS : DEMONTRASI ATAU DEMOKRASI

Bahang Pemilihan Majlis Perwakilan Mahasiswa kian terasa kepanasan dan kehangatan. Pemilihan Perwakilan Mahasiswa atau lebih dikenali sebagai Pilihanraya Kampus merupakan wadah untuk mahasiswa menggilap bakat kepimpinan disamping membentuk acuan politik mereka yang tersendiri. Beberapa IPT seperti UPSI, UMK, UUM, UMT dan UMP telah selesaikan menjalankan proses pelihanraya kampus tersebut namun apa yang dikesalkan tidak wujud persaingan yang sengit di IPT-IPT berkenan sehinggakan ramai calon-calon yang menang tanpa bertanding. Hal ini menunjukkan mahasiswa masih memandang enteng terhadap politik kampus yang mampu membentuk sahsiah dan keperibadian secara tidak langsung meningkatkan nilai kepimpinan yang sebenar.
Sekiranya kita menelusuri rentetan sejarah perjuangan gerakan mahasiswa suatu ketika dahulu, sudah tentu terdapat banyak perbezaaan yang ketara. Mahasiswa sememangnya pada ketika dahulu diasah untuk menjadi individu yang berani, bermasyarakat serta mepunyai idealisme yang tinggi, justeru tidak hairanlah jika meraka digelar sebagai juru bicara masyarakat. Perjuangan mereka ini telah mencapai kemuncaknya pada 3 Disember 1974 apabila mahasiswa bangkit memperjuangkan isu rakyat yang ditindas dengan kemiskinan, kelaparan dan penyelewengan yang berlaku dalam negara. Peristiwa ini yang dikenali sebagai Demontrasi Baling menyedarkan bahawa perjuangan mahasiswa bukanlah sekadar di bilik-bilik kuliah bahkan melampaui isu-isu rakyat, masyarakat dan nasional. Rentetan daripada peristiwa tersebut maka lahirlah tokoh-tokoh berwibawa yang membarisi kepimpinan politik negara seperti Dato’ Seri Anwar Ibrahim selaku Ketua Pembangkang, Dato’ Paduka Ibrahim Ali danTan Sri Sanusi Junid. Lantaran daripada perjuangan mereka ini maka lahir lebih ramai lagi tokoh-tokoh politik negara seperti Dato’ Paduka Husam Musa, Datuk Ahmad Saberi Cheek, Datuk Dr Puad Zarkasi dan Datuk Saifuddin Abdullah.
Pada masa kini gerakan mahasiswa mula hilang taring seperti seakan-akan tidak berani memperjuangkan nasib rakyat, masyarakat dan nasional. Isu gelaja sosial yang membabitkan mahasiswa lebih memperkukuhkan lagi nilai-nilai budaya hedonisme yang merantai kehidupan mereka sehinggakan tiada lagi kedengaran pekikan-pekikan suara memperjuangkan isu rakyat apatah lagi isu kampus. Dalam buku Quran Saintifik Meneroka Kecemerlangan Quran Daripada Teropong Sains, Dr. Danial Zainal Abidin meletakkan takrifan hedonisme daripada The Columbia Encyclopedia, Edisi ke-6 sebagai:
“The doctrine that holds that pleasure is the highest good”
[Satu doktrin yang menekankan keseronokan adalah kemuncak kepada kebaikan.]
Maka tidak hairanlah mahasiswa mula menekankkan keseronokan melampau daripada pembudayaan ilmu dalam meningkatkan intelektual dan jati diri mereka. Ini juga dapat dilihat apabila suasana Pilihanraya kampus pada masa kini seakan-akan muram dan suram di setiap IPT dan yang jelasnya adalah konsert-konsert yang kononnya membawa mesej amal dan aman yang pada hakikatnya diselimuti oleh hodenisme.
Mengkoreksi pilihanraya kampus di UPSI contohnya keseluruhan mahasiswa yang turun mengundi mencecah 7339 orang iaitu 61.15% daripada jumlah yang layak mengundi iaitu 12001 orang. Ini mengukuhkan lagi bahawa mahasiswa tidak berminat untuk melibatkan diri dalam pemilihan majlis perwakilan mahasiswa dan tidak mustahil perkara sebegini berlaku dalam pilihanraya umum negara yang mampu melemahkan demokrasi negara apatah lagi demikrasi kampus. Itu baru di UPSI, manakala IPT yang lain tidak dengar riuh rendah suasana Pilihanraya Kampus ini kecuali jamuan Raya yang mendominasi.
Sebelum pilihanraya kampus berlangsung pada 10 Oktober 2008 seramai 400 mahasiswa telah berhimpun di hadapan bangunan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) bagi menyatakan rasa tidak puas hati terhadap pendemokrasian pilihanraya kampus, sistem e-voting, dan tarikh pilihanraya kampus di seluruh IPT dengan membawa memorandum untuk diberikan kepada Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin. Laungkan slogan ”Student Power” ini telah menggegarkan suasana sehingga pihak KPT akur untuk menerima Memorandum tersebut walaupun bukan di atas tangan pihak menteri sendiri. Penyerahan memerandum itu juga telah dicemari dengan provokasi pihak polis apabila dengan sengaja mencetuskan suasana tegang sepanjang penyerahan memorandum tersebut berlangsung. Pihak KPT sendiri yang diwakili Pegawai Khas menteri iaitu Mohd. Arif Adenan telah menyatakan bahawa pihak KPT tidak berautoriti untuk memberikan tarikh pilihanraya kampus yang sebenar sedangkan pada tahun sebelum ini tarikh pilihanraya kampus telah diumumkan oleh pihak KPT sendiri dan perkara ini jelas menunjukkan bahawa pihak KPT tidak konsisten dalam melaksanakan amanah rakyat dan mahasiswa. Bukan sekadar itu sahaja persoalan yang diajukan oleh mahasiswa kepada Pegawai Khas menteri tidak dapat dijawab dengan jelas seperti demokrasi kampus dan sistem e-voting.
Tidak terhenti setakat itu sahaja gerakan mahasiswa abad moden di Malaysia dengan berbagai nama seperti Gerakan Mahasiswa Mansuhkan AUKU (GMMA), Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Gabungan Anak Muda Islam se-Malaysia (GAMIS), Persatuan Kebajikan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), Kelab Rakan Islah Malaysia (KARSIMA), DEMA, Gerakan Bertindak Mahasiswa Utara (GBMU), Gerakan Mahasiswa Anti-Korupsi (GERAK Mahasiswa), Teras Pengupayaan Melayu (TERAS), Parti Mahasiswa Negara (PMN) dan Barisan Bertindak Mahasiswa Negara (BBMN) berkumpul di UKM bagi menyerahkan memorandum kepada Menteri Pengajian Tinggi sendiri. Peristiwa tersebut mendapat liputan yang cukup luas kerana pihak pengawal keselamatan UKM bertindak kasar terhadap mahasiswa. Tuntutan yang dibuat pada perhimpunan tersebut kepada Menteri Pengajian Tinggi adalah seperti mahukan pilihanraya kampus yang adil dan telus di setiap kampus dan bertanggungjawab ke atas sistem pemilihan yang korup.(e-voting), Memastikan setiap penyelewengan yang dilakukan tidak berulang , memberi arahan kepada setiap universiti agar menggugurkan dan tidak mengenakan sebarang tindakan ke atas mahasiswa yang terlibat dalam kempen pilihanraya bersih dan adil, mengarahkan Kementerian Pengajian Tinggi dan semua universiti tempatan menghentikan penyelewengan hak kebebasan untuk berkumpul secara aman dan kebebasan bersuara ke atas mahasiswa dan yang terakhirnya adalah memansuhkan Akta University dan Kolej Universiti (AUKU).
Pilihanraya kampus pada kali ini seakan sebuah kubur lama yang ngeri dan sunyi, ini berikutan ketidakfahaman dan kurang pendedahan kepada mahasiswa yang ada di IPT betapa pentingnya sebuah Demokrasi Mahasiswa. Gerakan Pro Mahasiswa Nasional (PRO-M) dan Aspirasi seakan-akan dua gergasi yang saling bergaduh tanpa berpenghujung. Segala isu yang dibawa setiap tahun hampir sama iaitu menjaga kebajikan mahasiswa tetapi ada sebahagian mahasiswa meragui janji-janji manis mereka. Langkah bijak yang diambil oleh PRO-Mahasiswa Universiti Malaya menarik lagi minat mahasiswa apabila setiap hari khamis setiap minggu mahasiswa akan berkumpul sambil mendengar ucapan-ucapan dan juga pidato mahasiswa berkenaan dengan isu kampus dan nasional untuk dikongsi bersama. Langkah ini dilaksanakan apabila melihat bahawa mahasiswa perlu dilatih berani bersuara dan berpidato dikhalayak ramai dan ianya bermula di kampus. Ini juga tidak lari dari agenda KPT iaitu mahukan mahasiswa tampil dan bijak berkomunikasi. Jika dilihat daripada Debat Harga Minyak yang menampilkan tokoh negara iaitu Datuk Ahmad Saberi Cheek dan Dato’ Seri Anwar Ibrahim jelas menunjukkan bahawa mahasiswa perlu berani menyatakan fakta dan data secara jelas dan tepat dalam sesuatu ucapan dan percakapan.
Berbalik kepada pengkoreksian kita pada pilihanraya kampus pada kali ini lengang dan sunyi, selaku mahasiswa perlulah berbalik kepada objektif asal dan piroriti utama kita datang ke Menara Gading. Semestinya akademik yang sepatutnya dikejar, tidak salah mahasiswa berpolitik kampus dengan cara tersendiri tetapi budaya ilmu seharusnya tidak ditinggalkan. Prof. Emeritus Datuk Khoo Kay Kim menyatakan pada satu temu bualnya dengan penulis beliau mengungkapkan rasa kecewanya apabila melihat budaya mahasiswa yang kurang berdaya saing dan berintelektual. Beliau menambah bahawa jika 30 tahun dahulu, suasana Universiti terutamanya Universiti Malaya seperti sebuah pesta ilmu yang mana terlampau banyak diskusi yang dianjurkan untuk menambahkan keintelektualan mahasiswa. Tetapi pada masa kini ia seakan-akan pupus dan ditelanjangkan gara-gara budaya ilmu yang kian pudar. Jika dahulu perhimpunan mahasiswa jelas menunjukkan mahasiswa benar-benar menghayati isu rakyat tetapi pada masa kini ia hanya tinggal kenangan dan jika ada pun mahasiswa yang mahu tampil bersuara dikatakan sebagai pembangkang dan semestinya persepsi ini salah sama sekali. Muhamad Abu Bakar di dalam bukunya Mahasiswa Menggugat membuat kesimpulan bahawa perhimpunan dan perjuangan mahasiswa adalah berpunca “dari perasaan tidak puas hati terhadap sistem yang ada, kesedaran bahawa mereka boleh membuat pembelaanb terhadap masyarakat dan anggapan bahawa generasi mereka mempunyai peranan tersendiri dalam pembentukan zaman”.
Majlis Perwakilan Mahasiswa (MPM) pada hari ini seperti sebuah majlis ekslusif dan majlis makan angin. Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia Saudara Hafizuddin bin Abirerah menyatakan bahawa kebanyakan MPM hanya tahu pergi ke luar negara yang kononnya mahu mengharumkan nama Universiti dan membuat perhubungan dengan Majlis Perwakilan Mahasiswa di Universiti luar, walhal hanya makan angin. Ini berlaku di sebuah Universiti tertua tanah Air yang mana MPM yang dilantik langsung tidak berkongsi sejauh mana pertalian dan perhubungan yang dijalin bagi mengharumkan nama universiti tersebut.
Pilihanraya kampus seharusnya berpaksi kepada demokrasi yang sebenar iaitu memperjuangkan isu mahasiswa, masyarakat dan nasional. Berpaksikan kepihatinan dan keadilan maka setiap mahasiswa haruslah menilai bahawa pilihanraya kampus bukanlah satu permainan tanpa wacana ilmu tetapi sebuah medan meningkatkan intelektual dan juga menggilap bakat kepemimpinan negara pada masa akan datang.
Semua pihak haruslah berperanan sama meningkatkan keprihatianan dalam kelemahan kesedaran terhadap pendemokrasian kampus ini, ini kerana jika kita tidak serius, mahasiswa yang bakal lahir tidak lebih dari “robot-robot manusia” yang langsung tidak mengerti matlamat hidup dan makna perjuangan serta jiwa nurani menjadi keras dan gersang.
Mahasiswa seharusnya sedar bahawa Pilihnaraya Kampus bukanlah hanya satu wadah memperjuangkan nasib mahasiswa, tetapi merupakan taman ilmu “garden of knowledge” yang menghubungkan antara idealisme, realisme, aktivisme dan intelektualisme peringkat mahasiswa. Mahasiswa seharusnya menilai diri masing-masing dan mencabar diri supaya lebih berdaya saing dan berilmu yang bukan hanya di lapangan kuliah tetapi di persada mahasiswa dan masyarakat. Jika kita dapat menggilap bakat mahasiswa pada hari ini supaya menjadi “the good leader of student” tidak mustahil untuk menjadi pemimpin negara yang hebat dan berintegriti pada masa hadapan. Maka wadah pilihanraya inilah perlu diambil peluang oleh mahasiswa untuk terus ke hadapan. Benar kata pujangga “Ilmu itu bukan hanya di buku, tapi diakal dan dirimu agar kamu gunakannya untuk menjadi pemimpin diri yang berani”.




 

Posted by Zulzaidi

Pelajar ke Jakim isu pegawai UPM
Jimadie Shah Othman | Oct 23, 08 11:23am

kemaskini 7:50pm Sewaktu mulai reda isu dua pelajar cemerlang Universiti Putra Malaysia (UPM) dibuang asrama, universiti itu kini berdepan satu lagi isu panas yang dibangkitkan oleh pelajarnya.

Seorang pegawainya Fahmi Azar Mistar dituduh menyentuh sensitiviti agama apabila didakwa berkata "tidak guna solat kalau tidak bayar yuran" kepada seorang aktivis pelajar sewaktu dua mahasiswi tersebut diarahkan keluar asrama minggu lepas.

Nor Farhana Farzieana Azmi dan Nur Shafiqa Mohd Ali mulai semalam dibenarkan kembali menginap di Kolej Tun Perak sepanjang minggu peperiksaan yang sedang berlangsung.

Persatuan Mahasiswa Islam UPM (PMIUPM) membuat aduan tersebut kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di Putrajaya hari ini berhubung kenyataan pegawai Bahagian Hal Ehwal Pelajar (HEP) itu yang disifatkan boleh menimbulkan kekeliruan.

"Kami harap pihak Jakim dapat merujuk perkara ini dengan universiti dan beliau (pegawai terbabit) harus minta maaf," kata presidennya Mohd Safwan Ab Ghani, yang membuat aduan tersebut, kepada Malaysiakini.

Mohd Safwan, yang baru sebulan memegang jawatan presiden persatuan berpengaruh itu berkata, dua pelajar termasuk aktivis itu Mohd Lukman Al-Hakim Low Abdullah yang menjadi saksi kejadian turut hadir.

Lima lagi pelajar mengiringi mereka bertiga.

Ketika pindah barang

Mereka turut menamakan Fahmi Azar dalam aduan kepada jabatan Islam itu.

Menurut Mohd Safwan, aduan tersebut diserahkan kepada bahagian perhubungan awam Jakim.

Pada 15 Oktober lepas, Fahmi Azar didakwa pernah berkata kepada Mohd Lukman Al-Hakim sewaktu sekumpulan pelajar hadir untuk melihat Nor Farhana Farzieana dan Nur Shafiqa memindah keluar barang-barang dari kolej tersebut.

Kedua-dua pelajar wanita itu dibuang dari Kolej Tun Perak atas alasan "tinggal secara tidak sah".

Pegawai HEP berkenaan enggan mengulas sewaktu dihubungi sebentar tadi.

Sementara itu, satu blog Angin Perubahan mendakwa Mohd Lukman Al-Hakim pernah menumbuk Fahmi Azar susulan kenyataan pegawai itu.

Menurut blog itu, satu laporan polis telah dibuat berhubung kejadian tersebut.

Bagaimanapun aktivis pelajar itu menafikan dan membuat satu lagi laporan polis pagi dengan mendakwa coretan blog itu "palsu" dan "menjatuhkan maruahnya."

Dalam perkembangan berkaitan, Persatuan Mahasiswa Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (PMAPIUM) melaporkan kenyataan pegawai UPM berkenaan di balai polis Pantai hari ini.

Menurut seorang exconya Zulzaidi Mahmod, laporan itu dibuat bagi membolehkan siasatan dijalankan kerana kenyataan itu didakwa "sengaja mencabar dan mempermain-mainkan kesucian agama Islam yang menjadi teras agama rasmi Malaysia bawah Artikel 3 Perlembagaan Persekutuan."


 

Posted by Zulzaidi

PMAPIUM: MAHASISWA UNIVERSITI MALAYA MEMBUAT

LAPORAN POLIS BERHUBUNG ISU SENSITIVITI ISLAM

23 Oktober 2008- Mahasiswa Universiti Malaya telah membuat laporan berkenaan dengan isu kesucian Agama Islam berhubung isu kenyataan pihak pegawai Hal Ehwal Pelajar UPM yang menyentuh sensitiviti agama Islam dengan melontarkan kata-kata “TIDAK GUNA SOLAT KALAU TIDAK BAYAR YURAN” kepada seorang aktivis pelajar Universiti Putra Malaysia.

Zulzaidi Bin Mahmod dan Ahmad Shahir Abdul Aziz daripada Persatuan Mahasiswa Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (PMAPIUM) telah membuat laporan polis di Balai Polis Pantai untuk memohon kerjasama pihak yang bertanggungjawab supaya meneliti perkara ini secara rasional mengikut lunas undang-undang. Laporan yang dibuat dikaitkan dengan menyatakan bahawa pihak terbabit sengaja mencabar dan mempermain-mainkan kesucian agama Islam yang menjadi teras agama rasmi Malaysia di bawah Artikel 3 Perlembagaan Persekutuan. Zulzaidi Bin Mahmod selaku Exco Akademik dan Intelektual PMAPIUM menyatakan bahawa kejadian sebegini sepatutnya tidak berlaku kerana isu ini boleh membangkitkan kemarahan segelintir pihak dan sepatutnya perkataan sebegini tidaklah patut dilontarkan kepada sesiapa sahaja walaupun perbuatan ini dilakukan oleh orang Islam sendiri. Pihak PMAPIUM mengharapkan agar perkara ini tidak berulang lagi dan memohon kepada pihak yang terbabit jika benar menyatakan perkataan sedemikian supaya memohon maaf secara terbuka kepada Umat Islam khususnya.

POLIS REPORT NO: PANTAI/010291/08

Zulzaidi Bin Mahmod

Exco Akademik Dan Intelektua

Persatuan Mahasiswa Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (PMAPIUM)


 

Posted by Zulzaidi

Pilihan raya kampus: Mahasiswa bantah di Kementerian Pengajian Tinggi


PUTRAJAYA, 10 Okt (Hrkh) - Lebih 100 mahasiswa berhimpun di pekarangan bangunan Kementerian Pengajian Tinggi bagi menyampaikan tuntutan mereka khususnya mengenai Pilihan Raya Kampus (PRK) tidak lama lagi.
Iklan


Antara fokus utama perhimpunan anjuran Solidariti Mahasiswa Malaysia(SMM) pada kali ini adalah untuk mendesak KPT mengumumkan segera tarikh PRK secara rasmi.

Dengan laungan 'student power' yang bergema di seluruh parcel E, Putrajaya tersebut cukup untuk menggambarkan amarah dan semangat anak-anak muda di menara gading yang menuntut pilihan raya kampus dijalankan dengan suasana demokrasi yang sebenar.

Hujan yang turun rintik-rintik pada peringkat permulaan perhimpunan tersebut sedikitpun tidak mematahkan semangat mereka dengan kain rentang dan poster yang berbunyi ' Jangan permainkan kami', 'Kami mahu pilihan raya kampus telus', PRK : Kami demokrasi mahasiswa tidak rela diperbudakkan',

ImageMereka juga menyuarakan rasa tidak puas hati berhubung pelaksanaan pengundian secara online menerusi sistem pengundian e-voting dalam PRK akan datang yang dipercayai merupakan taktik untuk mengaburi keputusan PRK sebenar.

"Kami percaya sistem e-voting digunakan untuk menipu mahasiswa kerana mahasiswa tidak dibenarkan untuk melihat pengiraan undi dijalankan sedangkan berdasarkan peraturan pilihan raya, agen tempat pengiraan undi yang dilantik seseorang calon berhak untuk melakukannya," kata wakil Gamis dalam ucapannya.

Mahasiswa juga katanya, meminta agarpihak KPT khususnya pihak yang menguruskan PRK agar memindahkan pusat pembuangan undi daripada kolej kepada fakulti sepertimana yang pernah dibuat suatu ketika dahulu.

Perubahan pusat pengundian adalah dipercayai berpunca daripada kesukaran mereka untuk mencipta 'ruang' bagi melakukan penipuan terutamanya proses pengiraan yang kelihatan lebih mudah untuk diselia -sekaligus memberikan kebaikan kepada pihak pro mahasiswa.

wakil Solidariti Mahasiswa Malaysia, Hafizudin Abireirah pula menyifatkan PRK Imageyang dilaksanakan tidak ubah seperti pemilihan ketua kelas di sekolah dan tadika.

Sementara itu, menurut Koordinator Pendidikan Pengguna dan Masyarakat, Teras Pengupayaan Melayu, Zulzaidi Mahmud pula mahasiswa di kampus kini memerlukan keadilan dilaksanakan di dalam kampus tanpa perlu mengikut sahaja telunjuk pihak pentadbiran universiti.

"Mahasiswa perlu dibebaskan daripada kongkongan pentadbiran universti, bagi melaksanakan idealisme dan keadilan yang dituntut supaya dapat terlaksana sistem demokrasi tulen dalam masyarakat terpelajar.

"Ianya sekaligus menuntut agar perubahan dilakukan dalam sistem pemilihan pemimpin mahasiswa sperti mana yang berlaku dalam politik semasa tanah air pada masa sekarang," tegasnya.

Perhimpunan tersebut turut mengalami kekecohan selepas pihak keselamatan, Imageanggota polis serta sebuah trak kecil anggota simpanan Persekutuan atau FRU bertindak ganas untuk menyuraikan mahasiswa terbabit.

Pegawai Polis berpakaian preman serta pegawai-pegawai KPT pula ligat menjalankan peranan untuk merakamkan setiap aksi dan wajah mahasiswa yang turun menyertai perhimpunan tersebut untuk tujuan dokumentasi dan tindakan susulan selepas ini.

Walau bagaimanapun, ianya dapat dikawal sepenuhnya apabila Pegawai Khas Menteri KPT, Mohd Arif Adenan turun bagi menerima memorandum setebal 20 mukasurat itu.

Ianya disampaikan oleh wakil-wakil mahasiswa yang hadir di lobi bangunan KPT sambil disaksikan menerusi pintu kaca oleh kumpulan mahasiswa daripada luar.

Setelah selesai memorandum tersebut dicop sebagai tanda penerimaan secara rasmi oleh KPT, Mohd Arif menyatakan komitmennya kepada Harakah untuk Imagemenyerahkannya terus kepada menteri KPT, Dato' Seri Khaled Nordin yang kini berada di Johor Bahru.

"Saya akan terus menyampaikannya kepada dato' menteri memandangkan saya mengira hal ini adalah serius apabila mahasiswa datang beramai-ramai ke KPT menuntut hal ini diselesaikan dengan seberapa segera," katanya.

Ditanya mengenai tempoh untuk KPT memberikan maklum balas tersebut, beliau enggan mengulas sebaliknya menasihati mahsiswa agar menumpuhkan perhatian kepada akademik daripada melibatkan diri dengan urusan pemilihan MPP.

Perhimpunan diakhiri dengan nyanyian lagu negaraku sebelum sidang media oleh Pro Mahasiswa.

Turut disertai Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysiaa (Gamis), Dema,Persatuan Bahasa Tionghua Universiti Putra Malaysia, JKMI, Teras Pengupayaan Melayu dan Imagebeberapa front mahasiswa yang lain.

Tarikh PRK kini menjadi suatu teka-teki apabila ianya hanya digembar-gemburkan oleh media tertentu serta kata-kata tidak rasmi beberapa pimpinan tertinggi pentadbiran beberapa universiti.

Maklumat yang diterima Harakah, bahawa PRK kali ini akan dilaksanakan pada 12 hingga 17 Oktober bagi IPTA Pantai Timur dan Universiti Perguruan Sultan Idris, manakala bagi IPTA yang terletak di Lembah Klang pula akan dilaksanakan pada bulan Januari.

Bantahan terhadap tindakan KPT yang melambatkan tarikh tersebut timbul memandangkan kebanyakan MPP telah dibubarkan setelah ianya telah cukup tempoh 'pemerintahannya' selama setahun daripda tarikh PRK sesi lalu.

Untuk itu, mahasiswa juga meminta KPT melantik Mafrel, Suhakam, SPR dan NGO bagi memantau perjalanan PRK akan datang bagi mengelakkan berlakunya campurtangan selain memastikan perjalanan PRK kali ini berlangsung dalam suasana yang telus dan demokratik.

 

Posted by Zulzaidi

PMAPIUM MENYOKONG SAMBUTAN HARI GURU 2 KALI SETAHUN

Hari guru merupakan saat yang paling berharga bagi insan yang bergelar guru tatkala anak murid mengucapkan kata-kata memohon maaf, halalkan ilmu yang ditimba, mohon diberkatkan ilmu yang dipelajari, member sekalung bunga dan yang paling menggembirakan adalah ucapan terima kasih kepada guru. Menyingkap sajak Guru Oh Guru karya Allahyarham Usman Awang yang jelas menunjukkan bahawa segala profesion yang ada pada hari ini yang dipenuhi anak bangsa Malaysia adalah bermula dengan guru yang sabar tingkahnya.

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa,
Jika hari ini seorang raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis, baca.

Hari guru di Malaysia yang disambut setiap tahun pada 16 Mei adalah suatu penghargaan yang paling berharga dan bernilai kepada mereka yang bergelar guru. Kedengaran bahawa hari guru akan disambut 2 kali setahun disambut baik oleh Persatuan Mahasiswa Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (PMAPIUM). Perbincangan yang masih dijalankan oleh persatuan-persatuan dan majlis berkaitan guru di negara in haruslah diteliti secara mendalam kerana sambutan ini bukanlah sambutan ulang tahun hari-hari biasa tetapi adalah sambutan meraikan guru yang sangat berjasa kepada tanah air. Pertubuhan Bangsa Bersatu (PBB) telah mengistiharkan Hari Guru Sedunia pada 5 Nov setiap tahun merupakan suatu langkah bijak. Sememangnya harus kita mengerti bahawa hari guru disetiap Negara seluruh dunia disambut pada tarikh yang berbeza seperti Negara Albania pada 7 Mac, Negara China pada 10 September, Czech Republik pada 28 Mac, Negara Russia pada 5 Oktober, Negara Taiwan 28 September, Negara Thailand 16 Januari, Negara Vietnam pada 20 November dan sebagainya.
Langkah PBB untuk meraikan hari guru sedunia merupakan langkah bijak untuk menyatukan seluruh Negara dalam menyambut hari guru ini. Hari guru yang disambut adalah untuk menghargai jasa mereka membanting tulang dan keringat, pengorbanan dan keperitan mendidik rakyat. Peranan guru dalam masyarakat dunia bukanlah satu peranan kecil bahkan guru-guru inilah yang dapat mencipta gelombang keintelektualan anak bangsa supaya lebih berdaya saing dari semua sudut. Walaupun sememangnya hari guru ini adalah wajar disambut setiap hari tetapi langkah meraikan pada tarikh dan waktu tertentu merupakan penghargaan yang amat besar dalan karier ini. Azizi Haji Abdullah dalam karyanya Memoir Seorang Guru telah menyedarkan bahawa tugas guru ini bukanlah hanya mengajar membaca dan menulis tetapi adalah melahirkan insan yang berilmu dan mengamalkan ilmu yang dipelajari.
Wan Norzahidah bin Wan Ahmad Mahasiswi Pendidikan Islam Akademi Pengajian Islam menyatakan guru merupakan insan yang terpenting selepas ibu bapa dalam mengadun anak bangsa supaya cemerlang. Seorang guru pada hakikatnya bukanlah mahukan diri mereka disanjung dijunjung, dipuji dipuja bukan juga mengharapkan balasan atas jasa-jasa mereka, yang hanya dimahukan cukuplah anak-anak murid mereka menjadi insan yang berguna kepada agama, bangsa dan tanahair.
Sejarah setiap Negara dalam menyambut hari guru adalah berbeza-beza seperti di Malaysia sambutan hari guru adalah sempena Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu (Federal Legislative Council) telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran (Report of the Education Committee) sebagai dasar pelajaran bagi negara kita yang dikenali sebagai laporan Razak pada tahun 1956. Di Negara Amerika Latin Hari guru sempena memperingati kematian Domingo Faustino Sarmieto seorang pendidik dan ahli politik Argentina. Manakala di Negara Czezh Republik Hari Guru disambut sempena hari lahir Jan Ámos Komenský dan begitu juga dinegara-negara lain yang mempunyai sejarah tersendiri dalam meraikan hari guru.
Tugas guru bukanlah satu tugas yang mudah dalam mendidik anak bangsa, sehingga ada usul dikeluarkan supaya guru mempunyai bidangkuasa yang luas diluar sekolah dan waktu persekolahan dalam mendidik anak bangsa. Ini kerana melihat gelagat pelajar sekolah hari ini yang begitu liar dengan budaya-budaya hedonism yang mampu melumpuhkan perjalanan sistem pendidikan kita pada hari ini. Ini berikutan kes-kes ponteng, hisap rokok, vandalism dan budaya negatif mula menyelusup masuk ke sekolah-sekolah secara lansung dan tidak langsung. Seharusnya pihak yang bertanggungjawab dapat membincangkan samada guru wajar atau tidak bertindak diluar sekolah dan waktu persekolahan.
Sekali lagi PMAPIUM menyokong cadangan berkenaan sambutan hari guru disambut 2 kali setahun iaitu Sambutan Hari Guru Kebangsaan pada 16 Mei dan Sambutan Hari Guru Sedunia pada 5 Nov. Ini merupakan langkah bijak yang mana Sambutan Hari Guru diperingkat kebangsaan dan dunia adalah agar mereka lebih berdaya saing dan bertungkus lumus mendidik anak bangsa Malaysia dalam proses pembentukan nilai insani dalam diri melalui sistem pendidikan.


7 oktober 08/ 7 syawal 1429