Posted by Zulzaidi

PMAPIUM: MAHASISWA UNIVERSITI MALAYA MEMBUAT

LAPORAN POLIS BERHUBUNG ISU SENSITIVITI ISLAM

23 Oktober 2008- Mahasiswa Universiti Malaya telah membuat laporan berkenaan dengan isu kesucian Agama Islam berhubung isu kenyataan pihak pegawai Hal Ehwal Pelajar UPM yang menyentuh sensitiviti agama Islam dengan melontarkan kata-kata “TIDAK GUNA SOLAT KALAU TIDAK BAYAR YURAN” kepada seorang aktivis pelajar Universiti Putra Malaysia.

Zulzaidi Bin Mahmod dan Ahmad Shahir Abdul Aziz daripada Persatuan Mahasiswa Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (PMAPIUM) telah membuat laporan polis di Balai Polis Pantai untuk memohon kerjasama pihak yang bertanggungjawab supaya meneliti perkara ini secara rasional mengikut lunas undang-undang. Laporan yang dibuat dikaitkan dengan menyatakan bahawa pihak terbabit sengaja mencabar dan mempermain-mainkan kesucian agama Islam yang menjadi teras agama rasmi Malaysia di bawah Artikel 3 Perlembagaan Persekutuan. Zulzaidi Bin Mahmod selaku Exco Akademik dan Intelektual PMAPIUM menyatakan bahawa kejadian sebegini sepatutnya tidak berlaku kerana isu ini boleh membangkitkan kemarahan segelintir pihak dan sepatutnya perkataan sebegini tidaklah patut dilontarkan kepada sesiapa sahaja walaupun perbuatan ini dilakukan oleh orang Islam sendiri. Pihak PMAPIUM mengharapkan agar perkara ini tidak berulang lagi dan memohon kepada pihak yang terbabit jika benar menyatakan perkataan sedemikian supaya memohon maaf secara terbuka kepada Umat Islam khususnya.

POLIS REPORT NO: PANTAI/010291/08

Zulzaidi Bin Mahmod

Exco Akademik Dan Intelektua

Persatuan Mahasiswa Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya (PMAPIUM)


This entry was posted on 3:41 AM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments