Posted by Zulzaidi


PILAHANRAYA KAMPUS: MAHASISWA LESU KEPADA JITU


Menyelusuri kenyataan Datuk Idris Haron, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi baru-baru ini berkenaan dengan AUKU yang tidak menghalang mahasiswa bebas berpolitik kampus dengan menggunakan medium media universiti masing-masing.

Setelah mengkoreksi Pilihanraya kampus terhadap beberapa IPT di luar Lembah Klang rata-rata mahasiswa tidak merasai bahang Pilihraya Kampus (PRK) dan keadaanya seakan-akan suram. Kita sedia maklum bahawa AUKU membuka ruang kepada mahasisawa berpolitik dengan cara tersendiri tanpa membabitkan mana-mana parti politik luar untuk berkompromi dengan mahasiswa dan ia sememangnya termaktub dibawah Seksyen 15 AUKU iaitu mahasiswa tidak dibenarkan menyertai mana-mana parti politik dan sebagainya. Persoalan yang bermain diminda kita adalah adakah PRK untuk kali ini hanya sebuah permainan yang sudah diketahui siapa menang atau siapa kalah atau sebuah platform untuk melahirkan bakat kepimpinan mahasiswa.


Kementerian Pengajian Tinggi dan pihak IPT harus jelas soal ini kerana sesebuah IPT adalah seperti sebuah negara bagi mahasiswa yang akan dikemudi oleh nakhoda atau pemimpin yang benar-benar cemerlang dari sudut kepimpinan dan juga akademik. Kita mahukan suatu perubahan diperingkat mahasiswa yang dirantai dengan hedonisme kepada budaya keintelektualan.

Persatuan Mahasiswa Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya amat menyokong kenyataan Datuk Idris Haron bahawa mahasiswa perlu pandai untuk memperjuangkan hak-hak mahasiswa dalam ruang lingkup IPT masing-masing. Tetapi soal yang lebih penting adalah soal kewibawaan kepimpinan yang diangkat adakah lesu dan tidak berkomitmen dalam tugas atau yang benar-benar berketrampilan dan berwibawa mengemudi sebuah bahtera yang sarat dengan mahasiswa melalui idea keintelektualan.


PMAPIUM menyarankan kepada semua MPP yang menang pada PRK kali ini dan juga bakal MPP yang akan diketahui pada PRK bulan Januari 2009 di seluruh IPT lembah Klang supaya betul-betul memperjuangkan hak mahasiswa dan berani bersuara sekiranya mahasiswa tidak diberikan hak yang sempurna dan yang paling penting adalah terus menyokong dan mendorong pihak IPT masing-masing untuk terus berdaya saing untuk mencapai taraf Universiti yang terkemuka di peringkat Global. Mahasiswa harus berubah untuk menjulang semangat semarak kecemerlangan ke arah yang jitu daripada daerah yang lesu. Sesungguhnya kepimpinan mahasiswa hari ini bakal mencorak sebuah kepimpinan negara pada masa hadapan.

ZULZAIDI MAHMOD

22/11/2008

 

Posted by Zulzaidi





MAHASISWA UNDANG-UNDANG: CADANGAN PENGGABUNGAN MAHKAMAH SYARIAH & SIVIL PERLU PENELITIAN MENDALAM

KUALA LUMPUR, 14 Nov – Mahasiswa-mahasiswi dari jurusan undang-undang hari ini menuntut supaya cadangan untuk menggabungkan Mahkamah Syariah dan Sivil di negara ini sepertimana yang dicadangkan oleh bekas Ketua Hakim Negara Tun Abdul Hamid Mohamad semalam perlu menerusi kajian dan penelitian yang mendalam sebelum dilaksanakan.

Menurut Presiden Persatuan Mahasiswa Undang-Undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) sesi 07/08, Mohd Faridzul M. Nasaruddin berkata cadangan tersebut secara umumnya adalah positif, tetapi memerlukan suatu proses penelitian yang terperinci terlebih dahulu.

Ini kerana menurut beliau pelaksanaan cadangan tersebut tidak mudah untuk dilaksanakan selain akan menimbulkan beberapa masalah dan persoalan lain.

”Realitinya negara ini masih tidak mempunyai undang-undang syariah yang seragam di setiap negeri. Maka timbul kecelaruan dan persoalan berkenaan undang-undang syariah yang manakah yang akan digunapakai jika proses penggabungan mahkamah sepertimana yang dicadangkan benar-benar berlaku” katanya.

”Selain itu, adakah undang-undang Syariah yang akan diimplementasikan itu hanya sekadar berkaitan dengan undang-undang diri atau undang-undang syariah yang sebenar yang merangkumi aspek jenayah sepertimana yang terkandung di dalam Kanun Keseksaan?” ujar beliau lagi.

Beliau juga turut menjelaskan bahawa cadangan penggabungan tersebut pada hakikatnya bukanlah merupakan suatu isu yang besar. Sebaliknya isu pokok yang perlu diberi perhatian ialah bagaimana kita mahu meningkatkan kembali keyakinan rakyat terhadap sistem Kehakiman Negara dan bagaimana kita mahu meningkatkan integriti dan kredibiliti di kalangan hakim-hakim di negara ini.

Dalam pada itu, menurut Presiden Lajnah Syariah & Undang-Undang, Universiti Malaya, Wan Mohd Amir Yusoff berpandangan bahawa cadangan penggabungan tersebut adalah tidak wajar. Ini kerana cadangan tersebut adalah semata-mata bermatlamatkan untuk melenyapkan dan menyekularkan perkara-perkara yang berkaitan dengan agama Islam secara perlahan-lahan dan senyap tanpa disedari.

Selain itu menurut beliau lagi, pengabungan kedua-dua mahkamah ini juga akan melahirkan Peguam Syarie dari kalangan orang bukan Islam. Ini akan memberikan kemudaratan kepada Agama Islam itu sendiri. Kesucian agama Islam juga akan ternoda.

”Kaedah-kaedah fiqh jelas menyebut bahawa asas atau maqasid sesuatu peraturan dikanunkan adalah untuk melenyepkan kemudaratan. Tetapi dengan adanya peguam-peguam syarie daripada kalangan bukan Islam akan menyebabkan wujudnya kemudaratan yang lebih parah” jelas beliau.

Dalam pada itu, menurut Ketua Penerangan Gabungan Mahasiswa Bersatu Perak (BERSATU PERAK), Ahmad Shahir Abdul Aziz pula menjelaskan bahawa secara umumnya cadangan penggabungan ini tidak perlu dilaksanakan tergesa-gesa. Ini kerana cadangan tersebut akan memberikan kesan ke atas undang-undang yang sedia ada itu sendiri. Sebagi contoh, pindaan, pembahuruan dan juga pemasuhan undang-undang yang terdahulu perlu dilakukan. Ini akan memakan masa yang lama dan kos yang tinggi.

”Sebaliknya apabila kita sudah selesaikan setiap isu dan masalah yang timbul serta berupaya menutup setiap lacuna yang ada dan kita memang benar-benar sudah bersedia ke arah itu, maka waktu itu barulah kita boleh realisasikannya” ujar beliau.

Manakala menurut Presiden Persatuan Mahasiswa Darul Aman (PERSADA) Mohd Faisal Mustaffa pula menyifatkan bahawa cadangan tersebut adalah baik untuk dilaksanakan sekiranya hanya hakim-hakim yang berkelulusan dari ijazah syariah sahaja yang dibenarkan menghakimi kes-kes yang berkaitan orang Islam.

Menurut beliau lagi sekiranya kes-kes berkaitan agama Islam dihakimi oleh hakim-hakim sivil sedangkan mereka tidak memahami hukum-hukum syarak akan menyebabkan hukuman yang diputuskan sama seperti yang berlaku ketika zaman pemerintahan British dahulu di mana kes-kes berkaitan orang Islam dihakimi tanpa mengambil kira hukum syarak sebagai landasan.

Selain itu, menurut mahasiswi Jabatan Syariah FPI Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Mariatun Qibtiah Mohammad Jasni turut mahu cadangan tersebut diteliti terlebih dahulu. Ini kerana beliau bimbang sekiranya hasil daripada penggabungan itu akan melenyapkan keistimewaan mahkmah syariah itu sendiri.

Beliau menjelaskan bahawa kuasa yang tinggal bagi mahkamah syariah hanyalah sepertimana yang terkandung dalam Senarai 2, Senarai Negeri dan terhad kepada soal-soal perkahwinan, perceraian, tuntutan nafkah dan sebagainya. Oleh itu, hak dan kepentingan yang sedikit ini perlu dipertahankan demi kepentingan seluruh umat Islam

Sementara itu, menurut Koordinator Perundangan Syariah Teras Pengupayaan Melayu, Zulzaidi Mahmood ketika diminta mengulas isu yang sama berkata pengabungan kedua-dua mahkamah ini adalah bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan, iaitu mengenai Jadual Kesembilan, Senarai Dua, Senarai Negeri, di mana hal-hal yang berkaitan dengan agama Islam dan orang Islam termasuk Mahkamah Syariah adalah di bawah pegawasan Negeri.

”Mengabungkan Mahkamah Syariah dengan Mahkamah Sivil adalah tak wajar sama sekali. Ianya merupakan tindakan yang sia-sia ibarat menggabungkan minyak dan air. Sebagaimana dikatahui umum, Mahkamah Syariah adalah khusus untuk orang Islam sahaja, ianya berbeza dengan Mahkamah Sivil iaitu mahkamah untuk semua” jelas beliau lagi.-Mahasiswakini

 

Posted by Zulzaidi

GAMBAR-GAMBAR MENARIK AKU

AYUH BERJUANG DAN BERJIHAD MELAWAN LANUN LAUT




PAPAN TANDA UNTUK PROMOSI KOPIAH BUATAN HAJI IDRIS BALING


GAMBAR PENYERI KOMPLEK MID VALLEY TINGKAT EMPAT IKLAN KRIM JANGGUT
MEREKA SEDANG MEMPERHATIKAN BAKAL MUFTI PERLIS


 

Posted by Zulzaidi



BERITA UTAMA (UTUSAN MALAYSIA)

Pertahan matrikulasi langkah bijak

KUALA LUMPUR 2 Nov. - Keputusan kerajaan untuk tidak memansuhkan program matrikulasi merupakan satu langkah bijak dalam memastikan modal insan negara dapat diseimbangi secara berterusan.

Naib Canselor Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof. Datuk Seri Ibrahim Abu Shah berkata, kebaikan daripada keputusan itu juga bersifat menyeluruh iaitu meliputi kecemerlangan akademik dan sosial di kalangan pelajar bumiputera dan bukan bumiputera.

Menurutnya, ia selaras dengan kehendak kerajaan untuk memupuk semangat perpaduan apabila tiada halangan untuk mereka mengembangkan lagi kegiatan kemasyarakatan di kolej matrikulasi.

''Saya sokong keputusan kerajaan kerana banyak manfaat yang diperoleh daripada tindakan tersebut terutama bilangan pelajar yang memasuki institusi pengajian tinggi (IPT) menunjukkan peningkatan," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam yang mengumumkan kerajaan tidak berhasrat untuk memansuhkan program matrikulasi kerana berjaya mengimbangi bilangan pelajar bumiputera dan bukan bumiputera di IPT.

Sementara itu, Timbalan Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Syed Anuar Syed Mohammad berkata, berita itu amat menggembirakan semua pihak kerana keprihatinan kerajaan dalam memastikan lebih ramai golongan berpendidikan di negara ini.

Katanya, ini terutama dalam memastikan bilangan kolej matrikulasi bertambah dan penambahbaikan infrastruktur bagi memastikan pelajar mendapat keselesaan semasa proses pembelajaran.

''Kita sangat gembira dengan keputusan kerajaan ini terutama mengenai pembinaan tiga lagi kolej matrikulasi dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9)," ujarnya.

Pendapat itu turut disokong oleh Koordinator Gerakan Mahasiswa Mansuh Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU), Zulzaidi Mahmood yang menyifatkan kerajaan sentiasa menambah baik program matrikulasi agar setanding luar negara.

Beliau berkata, program yang sudah dilaksanakan lebih 30 tahun itu hampir tiada bezanya dengan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) kerana ia diurus secara profesional dan ditadbir oleh kerajaan.

''Kita juga berharap pelajar lepasan kolej matrikulasi yang memasuki IPT dapat memberi sumbangan kepada negara sebagai membalas jasa kerajaan," ujarnya.