hmmmm  

Posted by Zulzaidi

Hanya 15,007 unit rumah PPR dijual pada harga RM35,000 – Penghuni buat pilihan – DBKL
Posted on April 15, 2008 by HermanSamsudeen

Oleh FAIZAL NAZARUDDIN
faizal.nazaruddin@kosmo.com.my

KUALA LUMPUR – Segala-galanya sudah bermula, proses jual beli rumah Projek Perumahan Rakyat (PPR) di ibu kota kini terletak di tangan para penghuninya untuk membuat pilihan.

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) semalam telah mula turun padang bagi memberi taklimat mengenai penjualan rumah PPR itu dan mengedarkan borang permohonan

Menurut Datuk Bandar, Datuk Ab. Hakim Borhan, terdapat 22 kawasan PPR Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) yang akan dijual dengan harga RM35,000 kepada penghuninya yang berminat.

Katanya, proses penjualan itu akan dilakukan secara berperingkat mengikut fasa supaya ia dapat dilaksanakan dengan baik dan para penduduk terlibat dapat memahaminya.

“Untuk fasa pertama ini, empat kawasan dipilih iaitu PPR Seri Semarak, PPR Intan Baiduri, PPR Muhibbah dan PPR Kerinchi untuk diberikan penerangan selain mendapatkan maklum balas daripada penduduk berkenaan.

“Diharapkan dengan penawaran ini akan menggembirakan para penghuninya yang sekian lama menunggu untuk memiliki rumah sendiri,” katanya kepada wartawan selepas sesi Taklimat Penjualan PPR di Perumahan Awam PPR Seri Semarak.

Pada majlis tersebut, lebih 500 penghuni di perumahan tersebut hadir memenuhi setiap sudut ruang khemah untuk mendengar taklimat proses penjualan itu dengan rasa penuh minat.

Bagaimanapun keadaan menjadi hangat apabila pegawai DBKL selesai memberi taklimat kepada penduduk berkenaan yang rata-rata tidak berpuas hati dengan bayaran tambahan itu selain mungkin ada penghuni yang tercicir.

Jelas Ab. Hakim, hanya 15,007 dari 31,498 unit rumah PPR MTEN itu akan dijual dan puratanya adalah separuh blok yang terdapat di setiap kawasan.

“Contohnya jika satu kawasan itu mempunyai lapan blok, cuma empat daripadanya akan dijual,” ujar beliau.

—————————————————————

Tambahnya, jika terdapat pemohon itu gagal untuk membelinya atau tidak berminat membeli rumah PPR tersebut, mereka masih dibenarkan tinggal menyewa di kediaman masing-masing pada kadar sewa RM124 sebulan yang telah ditetapkan DBKL.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Pengurusan Perumahan DBKL, Abdul Samad Lope Pihie menyatakan, keutamaan penjualan rumah itu diberikan kepada penghuni bekas setinggan.

Menurutnya, proses permohonan itu akan memakan masa selama dua bulan untuk DBKL mengenal pasti para pembeli yang layak.

“Kemudian pembeli yang berjaya akan dimaklumkan dan beberapa proses pembayaran perlu dipatuhi mereka sebelum penyerahan kunci dilakukan,” ujarnya.

Tambahnya, keseluruhan proses itu akan memakan masa selewat-lewatnya Ogos ini untuk direalisasikan dan pemilikan rumah tersebut diberi pajakan bagi tempoh 99 tahun.

Difailkan dalam: Hak Asasi, Isu Ekonomi, Isu Politik, Isu Sosial, Keluarga&Masyarakat, Kuala Lumpur