Posted by Zulzaidi

Melihat gelagat mahasiswa pada waktu ini sekitar lembah klang hanya tertumpu pada PRK yang berlangsung beberapa hari lagi oleh beberpa universiti seperti UM. Tetapi ada juga yang panas hati dan geram dengan tindakan israel laknatullah yang telah membunuh ratusan bahkan ribuan yang tercedera dari kalangan umat Islam.
melihat SMS ditangan " sila hadir ke demontrasi mengecam tindakan Israel atas jenayah perang yang dilakukan, sila berkumpul di masjid Syakirin KLCC selepas solat jumaat, sebarkan" itulah sms yang aku terima seawal pagi. aku berfikir kenapa aku berada di UUM sedangkan kawan-kawan aku yang lain berdemontrasi di KL. nah aku masih pening dengan persoalan itu yang bermain diminda aku apabila mengetahui semakin ramai yang terbunuh sedangkan aku di UUM menjual milo cincau.
"Izzat! kita tak boleh diam izzat, kita kene buat sesuatu di sini." kata aku kepada izzat yang tangannya masih tidak lepas menggenggam Al-Quran dari subuh. "zack! aku pun serba salah, takkan kita nak diam jer" jawab Izzat meragui apa tindakan yang akan dilakukan selepas ini. "Izzat! sat lagi aku buat risalah lepas tu kita pacak k? rancang aku sambil memandang tepat wajah izaat yang meminta kepastian.
jam menunjukkan jarum jam hampir ke pukul 12 tengahari, aku dengan segera meminjam laptom teman daripada pelajar UITM untuk membuat risalah. tepat jam satu aku dan amin che ahmat segera print dan photostat risalah sebanyak 400 keping untuk diedarkan selepas jumaat. selepas daripada jumaat aku terus melaungkan kalimah "ALLAHU AKBAR" kali bertama tidak menyahut tetapi pada kali kedua dan ketiga semakin ramai orang yang menyahut sambil memerhatikan akau yang berdiri tepat dan tegak diatas tangga pintu masuk ke Masjid. aku terus melontarkan ucapan aku menyatakan bahawa umat islam di palestin 710 orang terkorban yang kjelas dan nyata mahasiswa di UUM masih lena dan tidur. aku dan izzat memulakan tugasan berdemo demi menyatakan kebenaran bahawa umat Islam di palestin ramai terkorban tapi mahasiswa masih tidak peka bahkan makin leka. dikatakan juga itulah demo pertama di UUM setelah lebih 3 tahun tidak diadakan atas alasan AUKU menyekat mereka melakukan sedemikian.

This entry was posted on 5:28 AM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments