MINUMAN RINGAN : SIHAT ATAU MUDARAT
Masyarakat pada masa kini hanya mementingkan keenakan, kesedapan dan keasyikan sebagai gaya hidup mereka. Apabila singgah di kedai mamak, restoran, stesen minyak atau kedai 24 jam rata-rata masyarakat dalam semua peringkat umur daripada kanak-kanak sehingga orang dewasa mudah untuk mengambil minuman ringan sebagai minuman penyegar badan. Padahal minuman tersebut kesannya terhadap kesihatan adalah lebih besar lagi. Pengambilan minuman ini makin enak lagi apabila berada dalam cuaca panas terik dalam keadaan dahaga.
Masyarakat kurang menitikberatkan tentang kandungan dalam minuman ringan yang diminum. Pemasaran minuman ringan juga sudah meluas ke segenap pelusuk daripada sekolah rendah sehingga IPT. Pemasaran yang agresif daripada syarikat minuman ringan ini telah mempengaruhi gaya hidup masyarakat terutamanya remaja. Jika kita lihat iklan di televisyen ternyata iklan minuman ringan ini mengeksploitasi remaja bagi meraih pengguna untuk membeli produk mereka dikalangan remaja dan kanak-kanak. Gaya hidup yang ditonjolkan dalam iklan minuman ringan ini juga mempamerkan sebuah masyarakat yang sakit lantaran hiburan melampau sambil menikmati juadah minuman ringan ini.
Mesin minuman kini sudah mula memasuki sekolah rendah dan menengah secara berleluasa. Murid-murid sekolah lebih mudah untuk mendapatkan minuman ringan kerana polisi pengurusan Pendidikan telah membiarkan perkara ini berlaku.
Kalau dihurai dan dirungkaikan kesan dan hakikat minuman ringan ini ternyata terlalu banyak yang akan diperkatakan. Kajian yang dijalankan oleh Institut Pemakan di Rio De Janeiro ke atas kanak-kanak sekolah berusia antara 6-14 tahun yang meminum banyak Coke, Fanta dan Pepsi, kesemuanya menunjukkan tanda-tanda kekurangan vitamin. Perkara ini juga tidak mustahil terjadi pada kanak-kanak di Malaysia jika pengaruh pemasaran menimuan ini tidak dibendung. Jika kita singkap Negara Singapura, tindakan yang telah diambil adalah dengan mengharamkan semua minuman ringan yang mengandungi terlalu banyak gula di sekolah-sekolah pada tahun 1992 sebagai sebahagian kempen negara ke arah kesihatan.
Di dalam minuman ringan terdapat beberapa bahan yang ternyata memudaratkan kesihatan seperti pemanis tiruan, kafeian, asid, karbon dioksida, pengawet, perisa tiruan dan pewarna. Ujian yang dijalankan Persatuan Pengguna Pulau Pinang CAP, menyatakan banyak jenama minuman ringan yang mengandungi pewarna tiruan yang boleh menjejaskan kesihatan seperti Sunset Yellow yang merupakan agen penyebab kanser. Antara kesan yang paling ketara apabila masyarakat meminum minuman ringan secara kritikal tenyata akan berisiko menghidap kencing manis, penyaki jantung, masalah penghadaman, kanser otak, kecacatan bayi ketika dilahirkan dan sebagainya.
Beberapa cadangan sering diutarakan seperti pengharaman iklan minuman ringan di TV, radio dan akhbar. Pengharaman iklan ini dilihat sangat berkesan kerana pengaruh pengiklanan pada masa kini memungkinkan pengguna terheret ke lembah kemudaratan kesihatan.
Langkah yang dilaksanakan di Singapura sememangnya perlu diimplimentasikan di negara Malaysia iaitu pengharaman iklan minuman ringan. Sewajarnya pihak media jangan hanya mementingkan keuntungan pengiklanan tetapi harus mementingkan kesihatan pengguna.
Mesin minuman ringan ini seharusnya tidak diletakkan di sekolah-sekolah dan IPT bagi mengelakkan implikasi yang lebih besar lagi. Jika cadangan pengharaman mesin minuman ini dilaksanakan, pengguna mampu untuk menangani permasalahan seperti kencing manis pada masa mendatang.
Kerajaan perlulah mempunyai satu polisi khas berkenaan dengan minuman ringan ini di Malaysia seperti menghadkan kandungan gula atau sebagainya. Label atau kandungan gula di tin dan botol minuman ringan perlulah dipamerkan secara tulisan “font” yang lebih besar agar masyarakat sedar tentang kandungan tersebut.
Perananan yang terpenting adalah peranan masyarakat sendiri kerana masyarakat yang dikenali sebagai pengguna bijak ini, mampu mengambil langkah yang sesuai. Bagi ibu-bapa sewajibnya menjauhkan kanak-kanak daripada peringkat kecil lagi dan menyemai sikap bencikan kepada benda yang memudaratkan. Kempen-kempen di peringkat rukun tetangga atau di peringkat IPT mungkin boleh dilaksanakan bagi menyemai sikap pengguna bijak. Seharusnya kita selaku pengguna perlu meletakkan imej gaya hidup yang sihat sebagai gaya hidup masa kini dan memegang slogan Pengguna Bijak Faedahnya Banyak untuk diimplimentasi dalam kehidupan kita.
1 comments