Posted by Zulzaidi


PENDIDIKAN PENGGUNA : SEDAR ATAU PUDAR

Kesedaran masyarakat terhadap Pendidikan Pengguna pada masa kini ditahap yang amat kritikal dan membimbangkan. Pendidikan Pengguna pada masa kini tidak lagi dianggap sebagai wadah utama kehidupan. Jika ditanya kepada warga tua berapakah jumlah hak pengguna untuk melihat sejauh mana kesedaran mereka, pasti dan ternyata ramai diantara mereka yang menggeleng kepala. Apatah lagi jika ditanya kepada golongan yang berpendidikan tinggi yang berada di IPT dengan soalan yang sama, semestinya cukup sukar untuk dijawab.

Hari Pengguna Kebangsaan yang disambut pada 26 Julai setiap tahun seharusnya menjadi platform untuk meningkatkan lagi jati diri pengguna. Tarikh keramat 26 Julai ini, diambil sempena dengan pembentangan Akta Perlindungan Pengguna pada 26 Julai 1999. Pada masa kini Hari Pengguna hanya disambut tanpa memberi impak ke lubuk sanubari masyarakat. Ini berikutan kesedaran kepengunaan tidak dititik beratkan dalam kehidupan. Akta Perlindungan Pengguna juga tidak menjadi asas kesepaduan masyarakat kerana mereka tidak mengerti sejauh mana hak yang ada pada mereka.


J. F. Kennedy, bekas Presiden Amerika Syarikat, telah mengisytiharkan pada tahun 1962 hak asasi pengguna. Hak-hak tersebut adalah hak untuk menyuarakan pendapat, hak untuk membuat pilihan, hak untuk mendapat keselamatan dan hak untuk mendapat maklumat. Rentetan daripada itu hak pengguna ini telah ditambah kepada 8 hak oleh International Organization Of Consumer Unions (IOCU). Hak-hak tambahan ini adalah hak untuk mendapat keperluan asas, hak untuk mendapat ganti rugi, hak untuk mendapat alam sekitar yang sihat dan selamat serta hak untuk mendapat Pendidikan Pengguna. Walaupun hak-hak ini adalah hak masyarakat tetapi kesedaran dan keprihatinan masyarakat terhadap hak ini masih lagi ditahap yang rendah.

Jika diteliti dan dikaji punca kesedaran Pendidikan Pengguna kurang dipedulikan pada masa kini oleh semua peringkat umur termasuklah kanak-kanak dan warga tua adalah disebabkan beberapa faktor. Faktor-faktor ini telah mengheret pengguna ke arah kepenggunaan yang tidak betul. Faktor utama perkara ini berlaku adalah Pendidikan Pengguna kurang didedahkan kepada masyarakat. Masyarakat sendiri tidak mengerti apa yang dimaksudkan dengan Pendidikan Pengguna secara sempurna. Memang tidak dinafikan pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) telah mendedeahkan Pendidikan Pengguna kepada masyarakat. Tetapi masalah yang dihadapi adalah pendedahannya hanya tertumpu kepada pengurusan perbelanjaan yang bijak sahaja. Sedangkan lebih 1001 persoalan yang boleh dikaitkan dengan Pendidikan Pengguna. Pendidikan Pengguna juga telah ditutupi dengan pelbagai ragam dan gaya hidup yang songsang. Masyarakat memandang imej negara barat merupakan satu Pendidikan Pengguna yang sempurna sedangkan imej tersebutlah menyebabkan Pendidikan Pengguna yang sebenar hilang.

Faktor lain adalah sikap masyarakat sendiri dalam memahami Pendidikan Pengguna. Pelbagai medium telah digunakan bagi menyalur dan meluaskan Pendidikan Pengguna seperti TV, radio, akhbar, blog dan internet. Tetapi tahap kesedaran pengguna sendiri yang telah menyebabkan Pendidikan Pengguna ini tidak dimanfaatkan dengan sempurna. Langkah yang telah diambil oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) dan Bernama merupakan langkah bijak yang harus dipuji. Pelancaran rancangan one konsumer yang diadakan pada 26 Julai oleh Dato’ Shahrir Samad di PWTC menunjukkan keprihatinan media bagi membantu pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) dalam menjuarai isu pengguna kini.

Dilema kepenggunaan di Malaysia juga menghambat kepada budaya yang tidak sihat seperti pembaziran, tidak mementingkan keselamatan produk, boros dan berhutang. Lebih parah lagi melihat gelagat pengguna kini yang mudah ditipu dengan jualan langsung, terbeli barangan tiruan atau rosak, tidak selesa dengan udara alam sekitar dan sebagainya lagi.

Konsep kepenggunaan bukan hanya berada dalam 8 hak asas pengguna sahaja. S.M Idris Presiden Pengguna Pulau Pinang (CAP) menyatakan konsep kepenggunaan melangkaui 8 hak pengguna iaitu termasuklah budaya pengguna, gaya hidup, kebendaan dan sebagainya. Pastinya masyarakat tidak mengerti hak kepenggunaan ini secara terperinci untuk diadaptasikan dalam kehidupan seharian kita. Di dalam buku Panduan Pengguna keluaran Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) menjelaskan secara terperinci berkenaan dengan 8 hak ini. Seharusanya buku manual Panduan Pengguna ini perlu ada bagi setiap individu di Malaysia dari semua peringkat masyarakat. Mungkin bagi kanak-kanak buku tersebut perlulah di animasikan agar mereka lebih matang dan berinteklektual dalam hal ini.

Masalah kekurangan kesedaran Pendidikan Pengguna ini mampu diatasi jika pelbagai pihak tampil berganding bahu. Pendidikan Pengguna sewajibnya didedahkan daripada peringkat kanak-kanak lagi supaya kesedaran pengguna lebih efektif dan berkualiti. Pendidikan Pengguna boleh dilakukan secara formal dan tidak formal. Muhammad Na’im bin Samsuldin daripada Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya menyatakan subjek Pendidikan Pengguna seharusnya diterapkan dalam silibus pengajaran dan pembelajaran di sekolah rendah. Tambahan daripada itu Zullfahami bin Hussain pelajar Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya mencadangkan pembelajaran Pendidikan Pengguna seharusnya berpanjangan sehingga ke peringkat IPT supaya lebih efisyen dalam kehidupan seharian.

Kanak-kanak seharusnya didedahkan dengan pelbagai jati diri pengguna seperti pengetahuan tentang alam sekitar, pembelian yang betul, hak-hak pengguna, isu-isu kepenggunaan dan cara mengatasi masalah pengguna. Maklumat-maklumat kepenggunaan seharusnya didedahkan diperingkat kanak-kanak dalam bentuk animasi untuk menarik minat mereka. Langkah memperkenalkan subjek Pendidikan Pengguna di peringkat sekolah rendah merupakan satu langkah bijak bagi menerapkan kepenggunaan yang sihat didalam masyarakat dan ianya bertepatan dengan Pepatah Melayu yang berbunyi “Melentur Buluh Biarlah Dari Rebungnya”. Sewaktu perasmian Hari Pengguna Kebangsaan, animasi perasmian yang menggambarkan watak Dato’ Shahrir Samad memberi nasihat kepada kanak-kanak tentang kepenggunaan yang sebenar haruslah dijadikan iklan di TV agar kanak-kanak dan orang dewasa terkesan dengan Pendidikan Pengguna yang betul.

Masyarakat seharusnya sedar betapa pentingnya Pendidikan Pengguna agar kita menjadi pengguna yang bijak. Pendidikan Pengguna bukanlah satu pendidikan yang ada penamatnya, tetap Pendidikan Pengguna adalah satu pelajaran yang wajib dipelajari sehingga bila-bila selagi kita digelar pengguna. Persatuan Pengguna Universiti Malaya menyeru kepada semua masyarakat supaya kita kembali ke akar, akar yang menguatkan nadi kehidupan dalam kepenggunaan yang sihat dan sempurna. Slogan “Pengguna Bijak Faedahnya Banyak” bukan hanya di jadikan slogan tetapi hendaklah diimplimentasikan dalam kehidupan kita.

ZULZAIDI BIN MAHMOD

(KOORDINATOR PENDIDIKAN PENGGUNA DAN MASYARAKAT),

TERAS PENGUPAYAAN MELAYU

This entry was posted on 3:06 AM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments