Posted by Zulzaidi


PILAHANRAYA KAMPUS: MAHASISWA LESU KEPADA JITU


Menyelusuri kenyataan Datuk Idris Haron, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi baru-baru ini berkenaan dengan AUKU yang tidak menghalang mahasiswa bebas berpolitik kampus dengan menggunakan medium media universiti masing-masing.

Setelah mengkoreksi Pilihanraya kampus terhadap beberapa IPT di luar Lembah Klang rata-rata mahasiswa tidak merasai bahang Pilihraya Kampus (PRK) dan keadaanya seakan-akan suram. Kita sedia maklum bahawa AUKU membuka ruang kepada mahasisawa berpolitik dengan cara tersendiri tanpa membabitkan mana-mana parti politik luar untuk berkompromi dengan mahasiswa dan ia sememangnya termaktub dibawah Seksyen 15 AUKU iaitu mahasiswa tidak dibenarkan menyertai mana-mana parti politik dan sebagainya. Persoalan yang bermain diminda kita adalah adakah PRK untuk kali ini hanya sebuah permainan yang sudah diketahui siapa menang atau siapa kalah atau sebuah platform untuk melahirkan bakat kepimpinan mahasiswa.


Kementerian Pengajian Tinggi dan pihak IPT harus jelas soal ini kerana sesebuah IPT adalah seperti sebuah negara bagi mahasiswa yang akan dikemudi oleh nakhoda atau pemimpin yang benar-benar cemerlang dari sudut kepimpinan dan juga akademik. Kita mahukan suatu perubahan diperingkat mahasiswa yang dirantai dengan hedonisme kepada budaya keintelektualan.

Persatuan Mahasiswa Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya amat menyokong kenyataan Datuk Idris Haron bahawa mahasiswa perlu pandai untuk memperjuangkan hak-hak mahasiswa dalam ruang lingkup IPT masing-masing. Tetapi soal yang lebih penting adalah soal kewibawaan kepimpinan yang diangkat adakah lesu dan tidak berkomitmen dalam tugas atau yang benar-benar berketrampilan dan berwibawa mengemudi sebuah bahtera yang sarat dengan mahasiswa melalui idea keintelektualan.


PMAPIUM menyarankan kepada semua MPP yang menang pada PRK kali ini dan juga bakal MPP yang akan diketahui pada PRK bulan Januari 2009 di seluruh IPT lembah Klang supaya betul-betul memperjuangkan hak mahasiswa dan berani bersuara sekiranya mahasiswa tidak diberikan hak yang sempurna dan yang paling penting adalah terus menyokong dan mendorong pihak IPT masing-masing untuk terus berdaya saing untuk mencapai taraf Universiti yang terkemuka di peringkat Global. Mahasiswa harus berubah untuk menjulang semangat semarak kecemerlangan ke arah yang jitu daripada daerah yang lesu. Sesungguhnya kepimpinan mahasiswa hari ini bakal mencorak sebuah kepimpinan negara pada masa hadapan.

ZULZAIDI MAHMOD

22/11/2008

This entry was posted on 1:09 AM and is filed under , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments