GENERASI BARU TANPA ROKOK  

Posted by Zulzaidi


INDUSTRI rokok merupakan antara industri paling maju malahan jenama rokok yang diperdagangkan begitu banyak. Masyarakat secara tidak langsung menjadi mangsa industri ini sejak sekian lama hatta ada yang sanggup menjadi ‘hamba’ kepada perkembangan industri rokok ini.
Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menganggarkan terdapat kira-kira 1.25 bilion perokok di seluruh dunia. Ini bermakna jumlah ini mewakili sepertiga daripada bilangan penduduk dunia dalam lingkungan 15 tahun ke atas.
Industri rokok telah menjadikan masyarakat kita terjerumus ke kancah kebinasaan mengikut keterangan penagih tegar yang menyatakan bahawa permulaan ketagihan dadah adalah berpunca daripada rokok.
Di peringkat sekolah menengah merupakan langkah pertama bagi ramai perokok di negara kita terutama yang berumur 15 tahun, malahan ada juga yang masih kecil berumur 3 tahun setengah menghisap rokok seperti mana dinyatakan oleh NGO Prihatin Malaysia (Prihatin) pada November 2007.
Persoalannya, adakah kita rakyat Malaysia yang berpegang kepada cogan kata Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi iaitu Cemerlang, Gemilang dan Terbilang untuk melahirkan generasi baru tanpa perokok yang bakal memimpin negara Malaysia pada masa depan?
Punca lahirnya masalah rokok ini tidak lain adalah daripada pengaruh rakan sebaya. Tidak dapat disangkal juga indusri ini telah memperdagangkan rokok kepada wanita dengan mengeluarkan kenyataan bahawa rokok mampu untuk melangsingkan badan dan juga bagi lelaki industri ini mengeluarkan propaganda dalam iklan-iklan bahawa merokok di kalangan lelaki menampakkan lelaki itu gagah dan berstail serta menawan apabila dipandang wanita.
Di peringkat mahasiswa juga, tidak kurang hebatnya sehinggakan mahasiswa berani merokok di fakulti sedangkan ia merupakan tempat yang tidak dibenarkan merokok. Ada pula yang beralasan daripada pandangan mahasiswa ini bahawa merokok mampu untuk menambah idea serta mengurangkan tekanan.
Alasan ini tidak munasabah sama sekali kerana bagi mengurangkan stres adalah dengan mendekatkan diri pada Ilahi, dan selalu bertafakur.
Di Malaysia, terdapat peningkatan kes yang berkaitan dengan merokok seperti kanser dan gangguan kardiovaskular sejak 25 tahun lalu yang telah termaktub dalam buku Halal Haram keluaran Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP). Pakar sakit tuan, Dr. Ismail Tambi juga menyatakan merokok merupakan penyumbang kepada kes-kes mandul di Malaysia.
Merokok dianggap sebagai punca utama kematian yang boleh dicegah dan dibendung. Kajian saintifik juga menunjukkan asap rokok mengandungi lebih daripda 4,000 bahan beracun seperti arsenik, benzopirena, metoprena, aseton, plumbum dan ammonia. Walaupun perkara ini diketahui oleh masyarakat umum tetapi mereka yang merokok tidak mempedulikannya.
Banyak dana telah dikeluarkan oleh kerajaan dan juga NGO bagi menyedarkan masyarakat supaya berhenti merokok seperti kempen ‘Tak Nak’ yang jutaan ringgit dilaburkan tetapi tidak juga menampakkan kesan ketara.
Di peringkat sekolah diajar pendidikan jasmani yang menitikberatkan bahawa rokok membahayakan kesihatan. Kerajaan pula terpaksa mensyaratkan pelabelan pada setiap kotak rokok ‘‘Amaran oleh kerajaan Malaysia, merokok membahayakan kesihatan’ tetapi tidak diendahkan oleh masyarakat.
Adalah wajar bagi kerajaan mengawal industri rokok di Malaysia yang mana kos menampung perubatan bagi kes kanser akibat rokok telah meningkat daripada keuntungan negara terhadap industri ini.
Dicadangkan juga agar setiap kotak rokok yang dijual diletakkan gambar jantung atau paru-paru yang rosak serta gambar pesakit kronik akibat merokok seperti yang dibuat di Thailand. Ia sekurang-kurangnya mampu memberi sedikit rasa insaf masyarakat.
Masyarakat memainkan peranan penting agar melahirkan generasi yang tidak merokok supaya kesihatan tubuh badan terjaga dan pembaziran terkawal.
– ZULZAIDI MAHMOD,
Mapan.
31 januari 2008
utusan malaysia
ruangan FORUM
ms 12

This entry was posted on 1:46 AM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments