WANITA MENURUT PERSPEKTIF ISLAM  

Posted by Zulzaidi





Pengarang : Ridhuan Abdullah
muka surat : 67
Keluaran : Karya Bestari
Harga : RM3.00
Tarikh beli : 5 MAC 2008 (FURAT ENTERPRISE)
Tarikh akhir baca5 MAC 2008 (06.15 PETANG)(B 308 KOLEJ KEDIAMAN 12 UM)

Buku ini menerangkan tentang wanita di dalam Islam. Allah menyatakan bahawa lelaki dan wanita saling lengkap melengkapi antara satu sama lain. Setiap amal antara lelaki dan wanita akan dibalas sama rata Cuma perbezaan antara keduanya adalah dari segi tanggungjawab. Nilai wanita didalam Islam juga tidak dapat disangkal sama sekali kerana Rasulullah s.a.w bersabda ” sebaik-baik kenikmatan didunia adlah wanita yang solehah”. Bukan sekadar itu sahaja kemulian wanita dapat dilihat dari segi kemulian seorang ibu, Rasulullah s.a.w menyatakan bahawa ibu adalah berhak diberi perhatian dari seorang ayah. Antara alasan menyatakan bahawa ibu seorang yang mulia kerana ini yang telah mengandungkan selama 9 bulan dan telah menyusukan dengan kasih sayang yang tidak ada pada seorang yang bergelar lelaki.
Dinyatakan juga pada bab yang ke 3 berkenaan dengan isu-isu gender yang kurang kontroversi antaranya adalah isu pendidikan yang mana wanita memang diberikan hak untuk menuntut ilmu selagi tidak mendatangkan syak, ibadah, bersedekah, hak pemilikan harta, hak bersuara dan memberikan pendapat, penglibatan dalam jihad, hak menentukan siapa suami, hak menjaga anak-anak. Paling saya tertarik pada menyatakan tentang hak bersuara dan memberikan pendapat yang mana dimuatkan dalam bentuk kisah.

” Umar telah naik ke atas mimbar Rasulullah s.a.w lalu berkata : wahai para sahabat! Janganlah kamu menetapkan mahar yang tinggi ketika waktu pernikahan. Ini kerana, Rasulullah s.a.w dan para sahabatnya hanya mengeluarkan mahar paling tinggi sebanyak 400 dirham walupun mahar yang lebih tinggi daripada itu dianggap lebih bertakwa di sisi ALLAH s.w.t atau mendapat kemulian yang 6tidak mampu dicapai oleh orang lain. Sesungguhnya aku dapat tahu bahawa ada antara kamu yang mengeluarkan mahar kepada isterinya melebihi 400 dirham.
Kemudian Umar telah turun daripada mimbar lalu dihalang oleh seorang wanita Quraiy sambil berkata : Wahai amirul Mukminin! Adakah engkau telah melarang kaum lelaki untuk mengeluarkan mahar melebihi 400 dirham? Jawab Umar ya. Wanita itu berkata : apakah kamu pernah mendengar apa yang diturunkan Allah di dalam Quran ? Umar bertabya apakah ayat itu? Jawab wanita itu : (dan jika kamu iongin menggantikan isterimu dengan isteri yang lain sedangkan kamu telah memberikan kepada seseorang antara mereka harta yang banyak, maka janganlah kamu mengambil kembali daripadanya walau sedikit. Apakah kamu akan mengambilmya kembali dengan jalan tuduhan yang dusta dan dengan menanggung dosa yang nyata ) surah An-Nisa ayat : 20.
Lantas umar berkata : ya ALLAH ampunilah dosa orang ramai yang mengambil ilmu daripada umar. Kemudian beliau lantas naik ke mimbar sambil berkata :
Wahai sahabat ! sesungguhnya aku telah melarang kamu mengeluarkan mahar terhadap kaum wanita melebihi 400 dirham,. Jeusteru sesiapa yang mahu, dia boleh memberikan hartanya sekehendak yang dia mahu”

Dinyatakan juga pada bab yang ke 4 berkenaan dengan isu-isu gender yang menimbulkan kontroversi antaranya hijab dan aurat, poligami, persaksian wanita, perwarisan, diyat, perceraian, hak bekerja dan hak sebagai pemimpin.
Kesimpulan daripada buku ini adalah adalah tidak melebihkan kaum lelaki dari perempuan melainkan dari sudut tanggungjawab, fizikal, emosi yang dibebani oleh lelaki.

This entry was posted on 8:29 PM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

1 comments

assalamualaikum,

saya hanyalah penterjemah buku tersebut, bukannya pengarang. Harap diperbetulkan.

ridhuan abdullah
www.leadhumancapital.com