Posted by Zulzaidi

KUATKUASAKAN AKTA MERCUN SECARA TEGAS
Kes-kes yang melibatkan mercun mula muncul dikala Ramadhan tiba, dari puasa yang pertama hingga menjelangnya Hari Raya Aidilfitri pasti sahaja terpapar di dada akhbar dan paparan televisyen menyatakan bahawa ada kecederaan yang berlaku yang dikaitkan dengan mercun. Kanak-kanak sangat sinonim dengan kes-kes yang sedemikian sehinggakan masyarakat menggaru kepala memikirkan mengapa dan bagaimana kejadian tersebut boleh berlaku.
Mercun serta bunga api dikatakan berasal dari Negara China. Mercun secara umumnya digunakan semasa pesta ataupun perayaan seperti Tahun Baru Cina. Mercun juga digunakan oleh masyarakat Vietnam semasa pesta Tet terutamanya pada tengah malam Giao Thua (Malam Tahun Baru). Mercun dipercayai kononnya boleh menghalau semangat jahat serta menarik dewa kekayaan ke pintu rumah. Sepanjang perayaan musim bunga pada tahun 2006, China telah membelanjakan AS$ 124 juta untuk mercun dan bunga api di Tanah Besar China.
Persolan yang bermain dalam minda masayarakat adalah permainan mercun di bumi bertuah Malaysia yang sering dikaitkan dengan perkara negatif seperti kecederaan, kebakaran dan mengganggu masyarakat sekeliling dengan dentuman bunyi yang membingitkan telinga. Bukan sekadar itu sahaja mercun juga mampu meragut nyawa dikala menjelangnya Ramadhan yang sepatutnya disambut meriah tetapi hambar dan dingin dengan pemergian orang tersayang gara-gara mercun yang durjana.
Dalam tempoh kurang sebulan puasa sahaja lebih daripada 10 kes yang dilaporkan berkaitan dengan mercun bermula pada awal Ramadhan yang mana dua murid tahun lima cedera di tangan selepas terkena letupan mercun yang mereka pasang. Nik Mohd. Izzdanish Izameri yang berumur 11 tahun nyaris putus empat jari tangan kanan apabila mercun bola yang dipasangnya meletup ketika bermain dengan sepupunya di Pasir Tumboh Kelantan. Mohd. Fitri Harun hancur ibu jari kiri dan cedera di tangan apabila mercun buatan sendiri dengan menggunakan batang paip meletup secara tiba-tiba ketika bermain bersama dengan rakan-rakannya di Kampung Lubok Gong, Rantau Panjang. Bukan itu sahaja murid sekolah yang berumur lapan tahun Mohd Iman Nazrul juga menjadi mangsa mercun apabila mercun di tanganya meletup. Jika kita membongkar kesemua kes-kes pilu kanak-kanak ini maka kita dapati iainya berpunca daripada sikap yang tidak mengambil endah kemerbahayaan mercun ini.

Banyak juga kes-kes yang melibatkan rampasan bahan-bahan mercun ini yang dibuat oleh pihak yang berkepentingan dan bertangjawab seperti Unit Pencegah Penyeludupan (UPP), Kastam Diraja Malaysia (KDRM) dan pihak polis. Pelbagai jenis mercun yang dirampas sehinggakan mercun yang seakan-akan bentuk kelapa yang boleh mendentumkan bunyi sejauh satu kilometer dirampas di Kampung Paya Besar, Beseri oleh Pencegah Penyeludupan (UPP) Padang Besar yang dianggarkan kesemua mercun dan bunga api tersebut bernilai kira-kira RM5,000. Bukan sekadar itu sahaja sempadan Malaysia dan Thailand dijadikan tempat menyeludup mercun secara berleluasa apabila pihak yang tidak bertanggungjawab sanggup mengagadai maruah semata-mata untuk meraih keuntungan. Kastam Diraja Malaysia (KDRM) Kedah dan Unit Pencegah Penyeludupan (UPP) berjaya melumpuhkan cubaan menyeludup mercun dan bunga api bernilai kira-kira RM10,000. Penyeludup cuba mengaburi mata pihak bertanggungjawab dengan mengubah suai lantai dan dinding tiga buah lori pikap semata-mata untuk menyeludup mercun dan bunga api bagi mengelakkan diketahui pihak berwajib. Di Johor Bharu mercun dan bunga api bernilai RM581,372.50 dirampas oleh pihak kastam pada 9 september 2008 dan hari sebelumnya Polis Negeri Melaka berjaya merampas pelbagai jenis mercun dan bunga api bernilai lebih RM20,000 daripada tiga lelaki di tiga tempat berasingan dalam operasi mencegah penjualan dan pemilikan bahan larangan itu.

Jualan-jualan mercun ini seringkali dijual di bazar-bazar Ramadhan ibarat cendawan yang tumbuh selepas hujan. Dengan berbekalkan beg yang penuh berisi mercun dan bunga api pihak penjual menjual mercun tersebut di sekitar bazar Ramadhan. Jika dikesan oleh pihak bertangjawab, mereka mudah untuk melarikan diri kerana beg yang dibawa memudahkan pergerakan mereka secara efisyen. Bukan sahaja di bazar Ramadhan, ada juga masyarakat yang menjual mercun kepada golongan kanak-kanak di dalam rumah supaya mengaburi mata pihak bertangjawab seperti polis. Tindakan licik ini menyukarkan pihak-pihak berwajib untuk menjalankan tugas dengan sempurna kecuali dengan maklumat orang awam dan masyarakat. Mercun-mercun ini juga dijual dengan harga yang murah sehinggakan kanak-kanak mampu membelinya dengan menggunakan wang perbelanjaan yang diberikan oleh ibu bapa. Mana tidaknya mercun bola yang mampu menghancurkan jari dijual dengan harga sekitar RM 1 untuk tiga biji sahaja.

Punca berlakunya masalah mercun yang berleluasa adalah masalah sikap masyarakat yang tidak mahu mengambil peduli isu ini, sehingga kejadian ngeri itu menghantui keluarga mereka barulah mereka mahu mengambil tindakan. Bukan sekadar itu sahaja, pendedahan tentang kemerbahayaan mercun ini juga kurang didedahkan oleh pihak media secara terperinci seperti kartun-kartun dan iklan-iklan yang mempengaruhi kanak-kanak. Sekolah yang menjadi rumah kedua juga kurang berperanan menyedarkan kanak-kanak dan murid sekolah tentang merbahanya mercun secara kritikal agar tertanam di minda mereka bahawa mercun wajib dijauhi agar nyawa dan kesihatan dihargai.
Kesan yang menelusuri dikala mercun membakar dan meletup sudah diberitahu secara ringkas dalam huraian kes di atas, tetapi persoalan yang paling katara adalah persoalan sejauh mana mercun memberi kesan kepada kehidupan seharian. Mercun juga bisa dan boleh membakar rumah seperti yang berlaku di PPR Hiliran Ampang beberapa tahun yang lalu dikala menjelang 17 Ramadhan. Selain itu jiran tetangga sememangnya marah dengan tindakan membakar mercun diwaktu malam hari kerana mengganggu anak kecil yang mahu dibuai lena dan lebih dasyat lagi ada yang sanggup membakar mercun sewaktu masyarakat Islam bersolat terawih sehingga ada yang terkejut kerana dentumannya tersangat kuat.
Kesan dari sudut kesihatan tidak dapat disangkal lagi yang mana DR. Irfan Mohamad Pensyarah Jabatan Otorinolaringologi (ENT) HUSM, Kelantan menyatakan bahawa mercun mengancam sel deria dengar masyarakat. Beliau menyatakan bahawa mercun mengeluarkan bunyi pada tahap desibel yang melampau, bukan dalam julat yang selesa untuk telinga manusia normal mendengarnya. Beliau menambah lagi jika bunyi ini didengar secara berulang-ulang dalam tempoh masa yang lama maka kerosakan yang berlaku boleh menjadi kekal (permanent threshold shift) pada deria dengar kita.
Walaupun banyak cara dilakukan oleh kerajaan dan juga masyarakat, masalah mercun ini sukar untuk diatasi secara total kerana taman Ramadahan yang menjelang pasti sahaja ada peristiwa pilu yang menbabitkan mercun ini. Bagi mengelakkan penjualan mercun secara berleluasa di Malaysia seharusnya cadangan Majlis Perbandaran Kota Bharu - Bandaraya Islam (MPKB-BRI) yang akan mengenakan kompaun maksimum RM500 terhadap peniaga yang menjual mercun dan bunga api secara haram dijadikan asas agar penjual mercun tidak berani menjual mercun lagi, bukan sekadar hanya cadangan sahaja tetapi seharusnya pihak berkuasa tempatan setiap daerah di Malaysia menjadikan cadangan ini sebagai perkara sebenar dan diadaptasikan dan diimplimentasikan di daerah masing-masing.
Terlalu banyak peruntukan undang-undang berkenaan dengan mercun ini seperti Seksyen 74, Peraturan-peraturan Bahan Letupan 1923 yang boleh disabitkan denda tidak melebihi RM300. Bukan itu sahaja Pelbagai usaha diambil kerajaan untuk mengatasi masalah ini melalui Akta Bahan Letupan 1957 yang mana Seksyen 4 (2) memperuntukkan bahawa sesiapa yang bersalah mengilang, memiliki dan mengimport mercun atau bunga api, boleh dihukum penjara lima tahun atau denda RM10,000 atau kedua-duanya. Persoalannya sejauh mana penguatkuasaan akta dan undang-undang ini dilaksanakan. Cadangan S. M. Mohamed Idris, Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang dengan menyatakan bahawa peruntukan Akta Letupan ini haruslah dipinda dengan meletakkan hukuman penjara mandatori bagi penyeludup termasuk rampasan harta dan asetnya dilihat sebagai cadangan yang bernas. Ini berikutan kes mercun yang berleluasa pada masa kini menjerat kehidupan kanak-kanak ke dalam lembah kemerbahayaan. Seharusnya segala undang-undang yang menjamin kemaslahatan umat dalam isu mercun ini mestilah diperketat dan dilaksanakan dengan tegas oleh semua pihak yang berkenaan. Ketua Pengarah Kastam, Datuk Abdul Rahman Abdul Hamid menyatakan bahawa ibu bapa yang membiarkan anak mereka bermain mercun akan dikenakan tindakan Akta Kastam 1967 dan kompaun minimum RM100 akan dikenakan kerana membiarkan anak bermain mercun. Penyelesian yang terpenting adalah sikap dan peranan ibu bapa bagi mengawal anak-anak di dalam jagaan supaya menjauhi barangan durjana mercun yang boleh menggugat masa depan meraka.
Di dalam islam sendiri meletakkan garis panduan untuk umat manusia supaya berhati-hati dan berwaspada daripada berada di lembah yang sia-sia di mana termaktub di dalam surah Al-Baqarah 195 bermaksud:
“Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah, dan janganlah kamu menjatuhkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan, dan berbuat baiklah, kerana Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik”.
Sewajibnya ayat ini dijadikan teras kehidupan umat Islam pada masa kini disetiap peringkat masyarakat agar yang dewasa dapat menegur si kanak-kanak supaya menjauhi perkara yang merbahaya dan sia-sia. Kita selaku umat Islam perlu menanamkan di dalam pemikiran kita bahawa kemudaratan haruslah dijauhi yang ebrtepatan dengan kaedah Qawaid Fiqhiah iaitu (Al-darar yuzal) bermaksud kemudaratan perlu dijauhi. Nyawa kita selaku manusia harus dan wajib dihargai keran mercun yang merbahaya ini mampu meragut nyawa berlandaskan maqasid syariah nyawa wajib diperlihara dan dijaga sebaik mungkin agar mudah mengabdikan diri kepada Ilahi.

ZULZAIDI BIN MAHMOD
Jabatan Syariah Dan Undang-Undang,
Akademi Pengajian Islam,
Universiti Malaya

Merangkap:
Exco Akademik Dan Intelektual,
Persatuan Mahasiswa Akademi Pengajian Islam,
Universiti Malaya


0125002954/0162201456

This entry was posted on 8:40 PM . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

1 comments

RAMADHAN BELUM PUN TIBA LAGI, JIRAN SEBELAH KIRI & KANAN DAH BELI MERCUN BOLA SORANG 2 BUNGKUS BESAR. SAYA CARI JUGA AKTA BAHAN LETUPAN 1957 BERKENAAN PEMILIKAN BAHAN LETUPAN SEBAB NAK EDARKAN KAT SETIAP RUMAH DI TMN PERUMAHAN TU, TAPI SAYA SENDIRI TAK FAHAM APA YG DITULIS. ADA B.MELAYU, ADA ENGLISH. BOLEH BANTU?