MAHASISWA PERLU BIJAK MENGURUS KEWANGAN  

Posted by Zulzaidi

Mahasiswa diseluruh IPT samada IPTA atau IPTS dalam atau luar negara di peringkat global, rata-rata mendapat bantuan pelajaran samada bantuan dari Perbadanan Tabung Pendidkan Tinggi Nasional (PTPTN), Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM), Yayasan Negeri, Majlis Agama Islam, Bank, Syarikat Swasta dan banyak lagi badan yang menyediakan bantuan biasiswa dan pinjaman ini.
Semenjak masuk ke sesi semester baru maka pinjaman atau biasiswa disalurkan kepada mahasiswa untuk pendidikan di IPT, dan kebanyakan pada tahun 2008 ini peningkatan kepada bantuan pelajaran meningkat seperti KPM sehingga RM6000, JPA sehingga RM5000 dan sebagainya. Apabila sahaja kewangan disalurkan kepada mahasiswa maka banyak persoalan yang timbul dalam kepala mahasiswa ini. persoalan yang ditimbulkan setiap semester selepas mendapat bantuan kewangan adalah sama, iaitu buku rujukan apa yang ingin dibeli, handphone baru apa yang ingin diguna, bagaimana hendak upgrade komputer dan laptop, aksesori motorsikal apa yang ingin ditukar untuk kelihatan gah, pakaian baru apa yang ingin dibeli untuk bergaya, ke mana tempat makan mahal yang hendak dituju, Megamall mana yang hendak dituju untuk ber’shoping’, rata-rata inilah soalan subjektif yang sering berputar dikepala mahasiswa. Dari kebanyakan persoalan itu hanya beberapa perkara sahaja yang menjadi keperluan, tetapi yang lain adalah kehendak kadang-kadang kehendak itu melampaui batas yang tidak sepatutnya.
Apabila ditanya 50 orang mahasiswa di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya secara rawak terhadap berapa ramai yang menyimpan sedikit wang bantuan yang telah diberikan? Cume 62% sahaja yang melakukan demikian. Amat memalukan mahasiswa yang sepatutnya menunjukkan contoh yang baik kepada masyarakat sepatutnya mempunyai simpanan untuk masa hadapan agar tidak menyusahkan orang lain.
Ada juga mahasiswa yang dalam masa 3 hari sahaja dari tarikh penerimaan wang bantuan sudah habis membayar hutang kawan-kawan, jadi terpaksa hutang lagi. Ada juga yang membazir sehingga membeli 1 kotak rokok 14 batang sehari, ada juga yang sanggup pergi ke Genting Highland semata-mata melayani hiburan atas orientasi hedonisme yang tidak perlu sama sekali. Amat tidak wajar mahasiswa melakukan perkara-perkara yang negatif ini. Pengurusan kewangan dikalangan mahasiswa perlu dikemaskan lagi, yang mana keperluan diutamakan dari kehendak, pengurusan ini amat penting untuk membentuk peribadi cemerlang dimasa hadapan dalam realiti masyarakat.
Mohd Hanif Bin Omar dari Jabatan Syariah Pengurusan Universiti Malaya menyatakan mahasiswa ramai yang tidak mempunyai buku pengurusan kewangan sedangkan ia penting agar aliran kewangan kita lebih efektif dan signifikan. Jaringan Nasional Belia Mapan (MAPAN) melihat kewajaran mahasiswa untuk pengurusan kewangan adalah perlu dan wajib agar kewangan mahasiswa ini dialirkan secara betul dan efisyen.
S.M Idris Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang menyatakan masyarakat perlulah menjadi pengguna yang bijak dalam segala aspek kehidupan. Kenyataan ini tidak dapat disangkal lagi kerana Kementerian Perdagangan dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna dengan banyak cara telah membuat pelbagai propaganda positif agar rakyat Malaysia peka tentang pengurusan kewangan dan perbelanjaan harian. KPDNHEP telah menggunakan media bercetak dan juga media elektronik untuk mengeluarkan teknik cara bijak berbelanja dengan slogan “pastikan mutu, bandingkan harga, beli yang perlu”. Slogan ini jelas menunjukkan bagaimana masyarakat perlu untuk berbelanja dalam kehidupan seharian secara efektif agar menjadi pengguna yang bijak, tidak terkecuali golongan mahasiswa yang perlu berbelanja dengan barangan yang perlu dan diutamakan seperti buku rujukan.
Mahasiswa yang prihatin terhadap isu pengurusan kewangan ini perlulah peka dan sentiasa saling nasihat menasihati teman-teman sekampus yang lain agar sentiasa berjimat cermat dan juga menyimpan agar menjadi mahasiswa yang bijak dalam pengurusan kewangan. Banyak institusi kewangan seperti Bank Rakyat, CIMB, MAYBANK dan lain-lain telah menyediakan sistem simpanan kewangan kepada masyarakat agar masyarakat dapat memanfaatkan simpanan semaksima mungkin. Mahasiswa perlulah mengurus kewangan dari segi perbelanjaan dan simpanan yang lebih efisyen untuk membentuk generasi yang mampu menjamin masa depan.


ZULZAIDI BIN MAHMOD
PRESIDEN
JARINGAN NASIONAL BELIA MAPAN (MAPAN)
Email: matnyum@yahoo.com
HP : 012-5002954

This entry was posted on 8:47 PM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

0 comments