MEMOIR SEORANG GURU  

Posted by Zulzaidi



MEMOIR SEORANG GURU

Pengarang : AZIZI ABDULLAH

muka surat : 300

Keluaran : ALAF 21

Harga : RM13.00

Tarikh beli : 1 FEBRUARI 2008 (PUSTAKA MUKMIN)

Tarikh akhir baca: 14 FEBRUARI 2008 (12.38 malam)(PPR HILIRAN AMAPANG)

Cukup ringkas tajuk buku ini “Memoir Seorang Guru”. Bila sekali aku lihat pada tajuknya aku rasakan bahawa buku ini terlalu biasa dan tiada keistimewaan langsung. Tapi aku terlupa bahawa penulisnya memang aku kenal dan aku pernah makan semeja di Kulim sewaktu menghantar Cikgu Azmi Hamid. Buku ini telah aku beli di Pustaka Mukmin KL berhadapan dengan bangunan SOGO tempat remaja membuang masa.

Buku ini menceritakan kepada aku tentang nilai seorang guru. Seorang lelaki tua yang sudah berusia yang juga merupakan bekas guru agama. Aku tertarik sewaktu membaca buku ini pada permulaannya yang mana seorang anak gadis yang namanya Kamariah beriya-iya benar mahu mencapai cita-citanya menjadi guru. Kamariah meminta izin bapanya “Si Ustaz” untuk menghadiri temuduga menjadi seorang guru. Aku rasa jawapan seorang bapa kepada anaknya memang agak tidak masuk akal, kerana apa? Kerana bapanya melarang Kamariah dari berada di profesion guru. Aku tertanya kenapa? Maka jawapannya berada disetiap helain novel ini.

Bapanya melarang keras Kamariah menjadi guru dengan alasan guru ini profesionnya tidak berkat. Hasilnya dibawa masuk rumahtangga dan bagi anak isteri makan. Ah aku tertanya-tanya kenapa tidak berkat? Jawapanya kerana rasa ikhlas itu kurang dan benci itu teramat sangat.

Plot ceritanya menarik yang mana pengarang membawa kita dari seorang murid kepada seorang murid untuk menjadi watak dalam novel ini. Ada murid yang namanya Mat, Alias, Sakinah, Midun, Mihad, Mohd Dhuha dan lain-lain lagi. Setiap murid ini dipandang dengan kebencian oleh Si Ustaz ini dengan alasan kurang ajar, tidak sopan, selekeh, comot, sumbing dan sebagainya.

Dari yang mula sekali tentang seorang budak Mat namanya, hobi suka melastik burung, sampaikan satu ketika dia hendak mengambil burung dari sebatang pokok pinang. Apabila dipanjat pokok itu tidak semena-mena pokok itu patah dan diantara patahnya pokok itu terdapat selumbar yang besar sehinggakan budak itu tertusuk ibarat disula oleh selumbar itu. Tapi matinya budak ini kerana bapanya yang menembak sehingga mati.

Ada juga kisah seorang budak perempuan yang namanya Sakinah yang juling sehingga si Ustaz melanggarnya sehingga tulang bahunya terkehel, ada juga budak yang mati akibat menangkap ikan haruan untuk diberi pada ustaz budak itu adalah Mihad. Paling aku sedih seorang budak yang namanya Mohd Dhuha mati akibat dilanggar kereta.

Cerita-cerita dalam novel ini rasanya ada juga yang mengenai batang hidung sendiri tapi tengok juga siapa pembacanya. Si Ustaz ini hanya menggunakan modal kebencian untuk menghalang anaknya Kamariah supaya tidak memilih profesion guru, Kamariah telah memanggil pakcik Lokmannya untuk sama-sama berjuang supaya Si Ustaz mengizinklan Kamariah berada apada profesion guru.

Satu hari Kamariah telah pergi kerumah pakcik Lokmannya, mungkin kita istilahkan sebagai “merajauk” dengan Si Ustaz ini. Si ustaz mengambil keputusan untuk pergi kerumah adiknya di Johor menaiki proton wira seorang diri. Dalam perjalanan berlakulah perkara yang tidak diingini oleh sesiapa pun iaitu kemalangan. Tetapi dalam kemalangan ini Allah beri rahmatnya dengan menemukan si Ustaz dengan anak muridnya, Dr. sakinah, Midun dan Mihad.

Diakhir ceritanya diadakan majlis untuk meraikan Si Ustaz bahawa Si Ustaz bukan hanya pendidik tetapi Murabbi.

ZULZAIDI MAHMOD

JABATAN SYARIAH DAN UNDANG-UNDANG

AKADEMI PENGAJUAN ISLAM

UNIVERSITI MALAYA

Email: matnyum@yahoo.com

HP : 012-5002954

This entry was posted on 3:39 AM and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Subscribe to: Post Comments (Atom) .

1 comments

dr pakar bedah bedah pesakit,hang bedah buku.........teruskan mem....bedah buku.....salam perjuangan anak muda